tirsdag 10. februar 2009

down under


Musikkvideo


Til dette blogginnlegget har jeg valgt musikkvideoen til sangen ”Down under” av Men at work. Sangen kommer fra bandets første album ”Business as usual” det ble gitt ut 1981. Sangen og videoen er rettet mot alle som liker rock og new wave musikk. Som er sjangeren sangen er i.
Sangen handler om en man som møter en rar dame som gir han frokost, hun spør om han kommer fra landet ”down under”. Så kjøper han et brød fra en stor mann i Brussel som ikke skjønner hva han sier, men han får en sandwich av han. Den store mannen sier han kommer fra landet ”down under” den ølet flyter og menn kaster opp. Så ligger han i en hule i Bombay, med slapp kjeve og lite å si. Så sier han til en mann: prøver du å friste meg? For jeg kommer fra landet med mye i.
Sangen handler om en mann fra landet ”down under” som reiser rundt og møter forskjellige mennesker.
Jeg klarte ikke å finne ut hvem det er som har regissert filmen, men den viser det som blir sagt i teksten. Vi ser denne mannen som møter damen som gir han frokost, så er han i Brussel og møter en svær mann som gir han en sandwich. Så kommer vi til hulen i Bombay hvor han møter en mann som prøver å friste han. Videoen forteller historien til mannen i sangen, det er en fortellende video. Men den er historien er veldig oppdelt, man ser bare de scenene som det fortelles om i sangen.
Teksten og videoen forteller det samme, det er sammenheng mellom dem. Videoen er laget sånn at vi ser en mann i de samme situasjonene som sangen forteller om. Dette gjør det lettere å få med seg innholdet i sangen.
I videoen møter vi bandet, men det er en av dem som er hovedpersonen. De andre bare dilter rundt på en måte. Så møter vi de tre personene som han møter rundt om i verden. Det er lite miljø skildringer i sangen, men det er noe snakk om hvordan Australia er som når han sier: jeg kommer fra landet down under der ølet flyter og mennene kaster opp. Ellers er det ingen naturskildringer. Det som fanger oppmerksomheten min når jeg ser videoen er hvordan menneskene i filmen ser ut og oppfører seg, de hopper rundt og er skikkelig dårlige skuespillere. Man blir glad og i godt humør av å se videoen.
Fløytespillingen i filmen kommer fra en gammel Australsk barnesang, ellers er det ingen andre referanser til noe annet i videoen. Det er ingen symbolikk i teksten, eller noen dypere mening i sangen.
Det er mye klipping i videoen,, det er filmet mest så man er på samme nivå med menneskene i filmen og ser hele kroppen. Men det er også brukt noe froskeperspektiv og fugleperspektiv. Med filmen understrekes teksten ikke artisten. Hvis denne filmen skulle vise hvordan gruppa var ville jeg tro at det var en veldig tullete gruppe.
Jeg liker filmen og sangen veldig godt, jeg blir alltid i godt humør av å se videoen. Så da har de fått til noe de som lagde videoen. Jeg valgte denne sangen og videoen fordi den er morsom og jeg liker sangen veldig godt.


Ingen kommentarer: